tisdag 22 december 2009

Genom snöstorm tog jag mig till slut hem


Startar från Bjästa ont anande om den snöstorm som är på ingående. Ishalkan är grym. Hastigheten ligger omkring 50 km. Passerade en riktigt otäck olycka där två långtradare krockat och olyckplatsen ser bedrövlig ut.




Jag ska vara på årets julbord via jobbet i Bollnäs kl 18:00. Efter många timmar kommer jag äntligen fram till Sundsvall och på radion säger de att all södergående tung trafik på E4:an är stoppad i höjd med Gnarp på grund av svårt snöfall. Fortfarande snöade det inte och jag fortsätter då det bara berör tung trafik.




När jag närmar mig Armsjön så kommer plötsligt snöstormen. Snön drevar igen vägen direkt. Plogbilar kör i skyttetrafik. Hinner köra någon mil till så stannar all trafik. Det är helstopp. På radion säger de att all trafik är nu stoppad i båda riktningar. Klockan är nu 15.30. Har fortfarande gott om tid på mig.




Blir sittande i kön och under tiden hinner hela bilen snöa igen, runt om mig växer snömassor.




Tänker att här kan jag inte bli sittande. Har inte ens en spade i bilen. Ingen mötande trafik kommer. Inget vajerräcke finns just här.





Jag vänder och bilkön är milslång med vajerräcke. Stackars dom. Jag får en spännande resa under många timmar genom inlandet. Kommer till slut ut i Hudiksvall på E4:an och efter några mil slutar det snöa.




Passerar Trönö kyrka och kan inte låta bli att gå ut och ta en bild på denna ståtliga kyrka som står mitt ute på landsbygden i Trönö.




Kommer på julbordet 20.30 och alla sitter kvar och väntar på mig som gör mig väldigt glad.




Äntligen hemma i Långhed, Hälsingland. Där är det mer snö än i Västernorrland.




.. och mina rara grannar har skottat !!

Inga kommentarer: