måndag 27 oktober 2008

Sagan som byggdes av Alla

Välkommen till Sagoprojektet! Du är mycket viktig och behövd, inte bara idag utan återkommande ett helt år. Du och jag bygger en saga, tillsammans författar vi den, dag för dag, månad för månad, i ett år. Den 27 Oktober 2009 är sagan klar. Kanske kan den publiceras som en bok, skriven av oss alla och kanske den blir det den bästa sagan som du någonsin läst?

Du skriver i kommentarsfältet så klistrar jag in dina ord. Det kan vara bra att i numerologisk ordning kommentera. Den här sagan behöver innehålla allt (om du har fler förslag skriv in dom i kommentar) :
  • Dina drömmar
  • Orättvisor för att synliggöra
  • Glöd så vi inte somnar
  • Hat för att förstå
  • Sanningar för att göra den levande
  • Längtan som vi alla bär på
  • Osanningar för spänningens skull
  • Dramatik så hjärtat slår volter
  • Sorg behövs för balansen
  • Tårar så vi kan växa
  • Kärlek i massor
  • Ödmjukhet för livets skeenden

Sagan som byggdes av Alla

Förord

En kall Oktober dag 2008 uppstod ideén om sagan som skulle skrivas av Alla. Syftet är att få igång ett gemensamt projekt för att få in livets olikheter och alla drömmar som vi faktiskt har och som vi också delar för att sen sätta ihop till en helhet, en berättelse, en saga skriven av oss Alla.

Kapitel 1

En gång vaknade en kaka upp och såg sig yrvaket omkring (1.) Den lilla kakan som egentligen heter Saga tittade storögd upp på mannen som kallade henne kaka. Vilket konstigt namn, jag heter ju Saga och jag är ju faktiskt ingenting annat än en saga. Men visst har jag många namn (jag minns inte alla nu) och visst kan jag vara en kaka men jag kan också vara ett troll, en vän, en sagofigur, en människa eller din dröm. Du får kalla mig vad du vill.

I alla fall så började denna dag mycket ovanligt, direkt jag klev ur mitt varma bolster så krockade jag med mannen som alltid säger god morgon. Det är vanligt, det är så vanligt att jag brukar inte tänka på det. Men idag hoppade jag till direkt när jag hörde honom säga,
- God Natt
Mitt på ljusan dag. Hur mår han egentligen. Så kan man väl inte säga? Något har hänt men vad.

Forts följer i kapitel 1 ..


2 kommentarer:

Anonym sa...

1. En gång vaknade en kaka upp och såg sig yrvaket omkring.

Anonym sa...

Thank you for Posting & I got to read nice information on your site.