tisdag 14 oktober 2008

Man blir nästan lite rädd

För en tid sen ..
Hade jag en nacksmärta som höll på att ta kol på mig. Det kan vara ok att ha ont en kortare tid men den här den blev bara värre och värre. Jag vet varför .. jag stod och filmade 2 kvällar på tå med uppsträckta armar för att nå över alla som är högre än 157. Jag var på rockkonsert.

Till slut fann jag ingen annan hjälp än att gå till vår duktiga
kiropraktiker som knäckte till min nacke och allt blev bra igen. Det var en skrämmande och befriande upplevelse.

Idag läste jag den här texten .. och då blev jag riktigt rädd.

"Den farligaste behandlingen Edzard Ernst har funnit är nackjustering av en kiropraktor.
- Det finns 700 redovisade dödsfall där justeringen av nackkotorna har lett till dödlig stroke. Patienten har fått en propp som långsamt har förflyttats till hjärnan. Det finns bara evidens för att kiropraktorer ska justera ryggen, säger Edzard Ernst"

Det skulle vara intressant och veta om dessa kiropraktorer var diplomerade eller uppgav de bara att de var kiropraktorer, hur fort skedde dödsfallen efter behandling m.m.

Självklart så tror jag på alternativ medicin och att den kommer att få större och större plats inom sjukvården. Jag använder mig av den, jag tar till mig nya upptäckter och jag delar med mig av mina erfarenheter till mina patienter. Men självklart så tror jag också på kliniskt beprövade metoder.



2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Du behöver inte vara rädd för att gå till kiropraktorn och få nackbehandling. Jag vet inte när den här boken skrev, men i våras (tror jag) kom en ny stor (jättestor) stuie från Canada om kiropraktik och stroke. Man kunde inte hitta en ökad risk för stroke hos de som fick nackbehandling jämfört med de som gick till läkaren för sina nackbesvär. Orsaken? Jo, symptomen på en begynnande stroke är ofta nackstelhet och huvudvärk, därför söker folk en kiroprktor. Kiroprktorn kanske hittar stelheter i nacken som behandlas, men i själva veket orsakas besvären av en stroke. När sedan personen insjuknar så får kiropraktorn skulden.
Här är en länk:
http://www.ryggraden.se/default.asp?page=read&nid=249&gid=33

Anonym sa...

Hej, jag håller med om att du inte behöver vara rädd.
Jag kan inte tala för Kiropraktorer, men för Naprapater då de på många sätt gör likadant. De gör en nogrann undersökning innan just för att utesluta skaderisker och är den undersökningen utan anmärkan så är risken i stort sett obefintlig. Dessutom är namnen skyddade och man får inte kalla sig Naprapat om man inte är legitimerad av Socialstyrelsen. Legitimationen kan man inte uppnå förrän man genomgått en 4årig utbildning + praktikår.
Hoppas det rätade ut dina frågetecken!
/ C