lördag 21 maj 2011

Kakmor

"Kaka" Dom ropar så. Som det vore det mest självklara namn i världen. Eller kanske ännu gulligare "mamma". Men jag kan inte ljuga, jag är inte en biologisk mor men jag förvaltar ett föräldraskap. Jag sörjer för och ger massor med omsorg och kärlek varje dag till två små växande liv fulla av spring. Moderskänslor det har jag men mor är jag inte. Mor är jag till mina mina älskade barn, två stycken. Men jag har fått två nya barn till låns som landade rakt in i hjärtat och där bor, precis som mina egna. Som också är ett livslångt förvaltande.

Dom skulle bara veta vilken hajmor dom har fått. Ränderna går aldrig ur. Egentligen har det ingen betydelse. Jag vet vem som är mina barn och vilka jag fått till låns, vilka som älskar mig och det gör dom alla på olika sätt. Och tvärtom så vet mina lånade barn vems deras mor och far samt respektive bonusmamma och bonuspappa är. Men jag ser deras kärlek varje dag och det stärker mig i min roll.

Ordet bonus är förskräckligt namn på ett föräldraskap. Det är det mest trista namn som jag hört och en styvmor kommer jag aldrig att bli. Jag ger mina älskade och lånade barn den kärlek som jag så länge givit mina egna barn och det har nu pågått i snart 3 långa år. Vår relation är stark. Dessutom har jag fått den stora gåvan att få njuta av två väluppfostrade barn. Tillsammans bygger vi framtid. Och jag gör det med världens snällaste man och pappa. Jag är en riktig kakmor till mina stora och små hjärtan, min famn är rik. Kakmor passar så mycket bättre än bonusmamma.

Inga kommentarer: