måndag 14 september 2009

Lilla Agda loppbadar


Agda har alltid varit frisk, ståtlig och stark och har nästan aldrig behövt loppbada. Plötsligt för någon vecka sen fick hon sin tuffaste ruggningsperiod någonsin. Hon har tappat enormt med fjädrar. Man börjar fundera vad som händer med hennes gamla kropp. Det kommer massor med nya fjädrar och det är ett gott tecken. Men tyvärr kommer tidens tand ikapp. Hon är gammal, snart 9 år.

Ikväll fick hon bada så jag kunde checka av så inte hon hade massor med blodsugande loppor på sig som fort kan ta död på en höna. Jag hittade nästan inga. Jag upptäckte att hon minskat i vikt samtidigt som hon äter bra.

Alla höns kan få kvalster under benplåtarna. Agda har för första gången fått besvär med det. Enda sättet är att ta död på dessa så fort som möjligt innan de deformerar benen. Det brukar jag göra genom fotbad, bortsa plåtarna och sen kväva kvalstren med en salva som jag smörjer in ett tjockt lager med. Tråkigt nog hittade jag några stora utväxter under ena trampdynan. En var nästan 2 cm. Dom bådar inte gott, dessutom var den svart.

Under alla dessa år har hon givit en enorm glädje. Inte ens höken har orkat ta henne. Jag hoppas självklart att det blir en stund till.

3 kommentarer:

H C Barregren sa...

Vad söt!

Johan sa...

En höna kan ju bli 10-15 år gammal.

Det finns mycket liv i den där tjejen fortfarande :-)

Bruno sa...

Hon ser ut att finna sig i behandlingen. Hur är det med hönsfåglar och vatten? Det är ju inte riktigt deras element. -I alla fall påminner det mig om att ställa ut ett fågelbad i trädgården.