torsdag 12 februari 2015

Lanugohår

Det växer och växer. Ansiktet är hur fjunigt som helst. I nacken och utefter ryggraden växer fjunen också. Fjunen är vita, tunna och så mjuka. Jag har äntlugen fått veta vad det är och jag kommer inte att få bestående skägg. Det kallas Lanugohår som kan uppstå vid svår svält och som leder till att underhudsfettet försvinner. Då kompenserar kroppen detta med kraftig hårväxt för att skydda kroppens inre organ mot kyla. All cortison som jag har fått har säkert omfördelat fettet i kroppen så att underhudsfettet minskat kraftigt i dessa områden. Jag har under hösten och vintern frusit om huvudet och ansiktet så att huden varit alldeles iskall. I min mans händer har jag värmt ansiktet i många gånger. Mössor och sjal har varit ett måste fram till början av januari då hårväxten startade med stormsteg.

3 kommentarer:

Kerstin sa...

Tänk så finurlig kroppen är! Det ser så mjukt och fint ut, skönt att du fått förklaring.
Kram

Kaka sa...

Javisst är det härligt Kerstin!

AngelOfSacrifice sa...

Hej! Undrar om du har fått några komplikationer såsom bölder och så av det "långa" håret på kroppen? Jag har nog haft lanugohår hela mitt liv, föddes för tidigt och var undernärd. Har sedan tonåren fått "finnar" på kroppen som inte velat läkt och som sedan blivit stora ärr. Har aldrig kollat upp det förrän nu då dessa "finnar" kommer mer och mer och har även fått dom på öronen nu. Har någon läkare sagt något om orsak och konsekvens?

Tacksam för svar!