torsdag 31 juli 2014

Försäkringskassan och ansökan om sjukpenning

Det är bedrövligt hur det är att ta kontakt med en myndighet som försäkringskassan. Det är så förnedrande att fylla i formuläret för ansökan om sjukpenning. Har i vår/sommar löst min sjukskrivning via arbetsgivare de första 14 dagarna och därefter semester förutom två arbetsdagar 12 och 13 juni innan den riktiga semestern tog vid fram till 13 juli. Nu är det dags att begära sjukpenning.

Började med att försöka anmäla till försäkringskassan redan på min 15 dag som sjukskriven. Det var den 28 juli. Någon vecka innan har jag ordnat med sjukintyg till arbetsgivare, pratat med arbetsgivare, pratat igen med arbetsgivare för att försäkra mig om att anmälan från arbetsgivare till försäkringskassan var klar, vid läkarbesöket den 17 juli skickades elektroniskt sjukintyg till försäkringskassan, ordnat med löne som skulle skicka in ett underlag för årsinkomst.

Den 28 juli fanns ingen sjukanmälan från arbetsgivare. Inte den 29 heller. Ringde då min arbetsgivare och det ordnades med en gång. När jag loggade in igår så hade sjukanmälan kommit in och då kunde jag äntligen börja göra min ansökan om sjukpenning.

Ett uttröttande formulär där man så noggrant som möjligt ska formulera sig varför man inte kan arbeta när man har aggressiv cancer och dödsångest samt alla cytostatikabiverkningar. Fyllde i och fyllde i. Sen fastnar det på årsinkomst och det är inte kontorstid. Sparar allt och loggar ut.

Loggar in 31 juli, direkt jag vaknar och ser att allt jag skrivet är borta. Börjar om med alla tunga ord. Svär inombords över att jag måste förnedra mig så. Kommer till årsinkomst och ringer löne som med van hand lotsar mig igenom alla fält. Ett stort varmt tack till dom!

Ser sen senaste sjukskrivning via försäkringskassan som var 2011 att jag har på tre år har jag sänkt min årsinkomst med 50 000 trots att jag arbetar jämt. Förfärligt hur det blev efter att jag helt avslutade min gamla arbetsgivare. Västernorrlands läns landsting ligger verkligen lågt i sin löneutveckling.

Nu är det bara att vänta och se om försäkringskassan godkänner min ansökan och anser att jag har rätt till sjukpenning.

Inga kommentarer: