fredag 25 juli 2014

PICC line

Måste säga att de är fantastiska på Onkologens dagvård. Mitt besök igår började med att operera in en PICC line på insida överarm. Ett område som är mycket smärtkänsligt. Utan bedövning och via ultraljud gjordes hålet som går fram till venen som ligger mitt i armen. Därefter sattes en sond så att själva katetern med ledare kunde styras genom venen fram till hjärtat. Då den passerade klykan för halsvenen så fick jag pressa hakan mot bröstet samtidigt som jag fick vrida huvudet mot berörd arm så att ingången till halsvenen skulle stängas. Därefter fick jag lokalbedövning och såret syddes ihop. Första gången misslyckades och andra så satt den där. Därefter röntgen för att se att den var på plats. Nu sitter den där och kan sitta tills alla cytostatikabehandlingar är klara. En väg rakt in i blodet och all provyagning kan tas via den. Omläggning 1 ggr/vecka hos distriktsjuksköterska.

Inga kommentarer: