fredag 7 augusti 2009

Vi är mitt i en pandemi - kan du tänka dig!

Det låter väldigt främmande och aningens skrämmande, eller hur? Jag tänker blogga om "Den nya influensan" eftersom jag stöter på den dagligen i mitt arbete. Jag vill beskriva hur den utvecklas och vad som händer i samhället, hur den påverkar den enskilda människan men också min egen närmiljö.

Den nya influensan är precis som en vanlig influensa och beräknas också fortsätta som en sådan. I hela världen har det dött ca 700 personer, vid den årliga influensan dör ca 2000 personer varje år. Riskgrupp är svårt sjuka människor, gamla och nyfödda/prematurt födda barn men även anhöriga som sköter om den sjuke eller personal som sköter dessa. De som arbetar med den sjuke utsätts för höga smittdoser.

Den nya influensan beskrivs på ett skrämmande sätt av media och det gör att människan blir väldigt rädd. Människan har en tendens att fylla på sin kunskap via dagstidningar som också gör allt för att sälja spaltmeter av nyhetsstoft som väcker intresse. Ett tips är att kritiskt granska information och hellre välja de kanaler som är pålitliga. Det är viktigt med kunskap.

Dessa kan du lita på:
  • Smittskyddsinstitutet - Här samlas all information från Smittskyddsinstitutet om den nya influensan
  • Krisinformation - Här hittar du aktuell information från myndigheter och andra som hanterar smittan
  • Socialstyrelsen - här kan du läsa strategi och hantering av Den nya influensan
  • UD - råd om Den nya influensa och reserekommendationer
  • Sjukvårdsrådgivningen 1177 - hit kan du ringa samt läsa tillförlitlig information
  • Ditt eget landstings hemsida
Nuläget:

Den har kommit till Sverige och finns i stort sett på varje ort. Den är smittsam men har en relativt låg smittsamhet. Det som krävs för att du ska bli sjuk är en nära kontakt med smittan, hur stor smittdos du får i dig och hur mottaglig du är (precis som med alla andra viroser). Viruset finns i luften och på ytor (damm), i sekret och som små aerosoler i luften efter hosta och nysning. Du är smittbärare en dag innan den bryter ut och är smittsam i 8 dygn.

Människor ombeds att ta ett större ansvar för sin hälsa och ska skydda sig genom att:
  • Tvätta händerna flera gånger per dag, handsprit
  • Undvika kontakt med sjuk
  • Om du är sjuk stoppa smittspridning genom att isolera dig
  • (precis som vi gjorde förr men tyvärr har vårt högteknologiska samhälle glömt bort det)
  • Lär dig nysa och hosta i armveck
Mina egna tankar och känslor:

Den är stor, den är större än något annat jag upplevt och jag hoppas den blir snäll. Jag lider med befolkningen som till stor del känner panik, jag lider med dig som är svårt sjuk och rädd. Jag har ett stort hopp om att det ska gå bra. Jag ska inte vaccinera mig och jag kommer att åka utomlands i höst.

2 kommentarer:

akajos sa...

Bra inlägg! Jag komme rockså publicera ett inlägg i detta ämne inom kort.

Desinficerad krams!
CB:t

Kaka sa...

Väntar med spänning ..