onsdag 29 oktober 2014

Cytostatikabehandling FEC nr 5/6, dygn 2

Normalt skulle jag ha varit pigg från igår tack vare höga doser cortison från behandlingsdag och nedtrappningsschema under 6 dygn men utgångsläget var annorlunda denna gång. Föregående Taxoterebehandling har sänkt mig så mycket.

Illamåendet är kraftigt närvarande precis som vid alla tidigare FEC behandlingar trots det tunga gardet med Aloxi. Försöker parera det akuta illamåendet med vid behovs medicin som hjälper någorlunda men hinkar och spypåse behövs pmkring mig.

Plötsligt kommer en akut attack men den kan lika gärna sluta med en våldsam nysning så att man kissar ned sig. Det är svårt att veta vilka hål som man ska stoppa.

Cytostatikan har alltid givit smärta i op området under en period  av de tre veckor det är mellan doserna. Det det sjuder av en brinnande aktivitet och op området är ömmare än vanligt.

Detta har i natt satt sig i höger överarm efter senaste försök att sätta in picc-line för 5 dygn sen. Armen har stas-smärtat i natt och jag har känt oro för propp. Det är även samma sida som min port a carth sitter på. Stas-smärtan har inte gått över förrän jag har satt mig upp. Och då släpper det men kommetr istället som små ilningar i överarmen. Kanske kalvdöns nerven som smärtar. Alltså en jojo natt.

Lättare chemobrain har jag känt av. Tappat tråden i samtal och blandar ihop saker och ting. Blir lite vilsen som går över.

Min älskade make arbetar hemifrån på förmddagen idag och det är jag tacksam för. Vad skulle jag gjort utan hans omsorgsfulla kärlek. Oh vad jag älskar honom.

Inga kommentarer: