torsdag 8 maj 2014

En glädjens dag

Under morgontimmarna hade jag just berättat för min chef om gårdagens fasansfulla besök när plötsligt min kirurgläkare ringer till mig. Rent eftertänksamt hade hon kommit på bättre tankar.

Hon ville först berätta att hon ändrat sig angånget min önskan om att få röntga mina lungor. Hon skickar remiss idag för CT Thorax och buk som ska ske inom två veckor. Sen en aktiv planering från hennes sida. Min kära kollega ska ta blodprover utifrån remiss som skickas idag, dessutom BT kontroll x 3 för att primärvårdens läkare ev ska hinna sätta in BT behandling innan operation.

Jag kände att min misstro började vända. Hon frågade vänligt om jag funderade på något sen igår. Hon gav mig tid. En befriande känsla. Sen ringde min make och berättade att läkaren ringt och sökt mig. Han hade då uttryckt att jag var besviken på mitt första läkarbesök igår. Hon svarade då att hon ringde för att tala med mig om de önskemål jag hade igår. Jag blir alltid glad då människor omprövar sina dåliga beslut för att komma på rätt spår igen.

Hon erbjöd sig även kontakta patologen för att få svaret på vad tumören reagerar på. Hon lovade ringa mig under eftermiddagen. Operationstiden förklarade hon att det sköter deras kordinatorer men att de kanske vore möjligt vecka 21. Vi avslutade samtalet och min tro på sjukvården började återvända.

Sen ringde distriktsköterskan från vårdcentralen och genast började vi planera hur BT kontrollerna kan tas av min kollega. Telefontid med läkare planeras 140513 för ev besättning av BT medicin som även behöver utvärderas efter ett par dagar.

Min omtänksamma och fina kollega tog BT idag och det var inte 160/110 längre. Det var 135/85. Strålande bättre! Härligt! Sen förflöt dagen och den lille bonussonens släntrade sen lyckligt in efter ha gjort sin fjärde praktikdag på Hägglunds. Väl i bilen på väg till maken ringer läkaren igen och meddelar att jag får operera mig den 23 maj. Hon skriver också om remissen för CT Thorax/Buk så att den ska ske inom en vecka. Känner att bitar faller på plats och att jag börjar blir glad.


5 kommentarer:

Unknown sa...

Hejahejaheja det händer något och framåt ska vi!!! Imorgon firar vi operationstiden ❤

Annica sa...

hejar på och firar med er på avstånd!! kramizar

Kaka sa...

Ha ha ha vad jag tycker om er !!

Unknown sa...

Vad skönt att få operationstid snabbt....håller tummarna och hoppas att allt går bra!

Kaka sa...

Tack Ann-Charlotte! Det känns som hela världen håller tummarna och jag med .. Kramen!