måndag 26 maj 2014

Uppgång, bakslag, nystart på 3 dygn

Det gick bra första dygnet efter bröstoperation där både bröst och lymfkörtlar avlägsnades på vänster sida. Förväntan var att det skulle upplevas mycket värre. Men det gjorde det inte. Jag tog mig
återkommande upp ur sängen, orkade gå omkring och äta i matsalen men blev snabbt trött. Sov mycket. Hotellrummet var som gjort för de enkla saker som jag orkade med och sängen ens hamn. sen började bilresan hem. bäddade in bröstet med mjuka täcken under bilbältet. Kändes tryggt. Sov den natten 12 timmar i sträck.

Så kom dygn nummer två. Vaknade pigg och hade en massa planer. Vankade omkring och all svullnad hade lagt sig. Kände mig tillfreds med att svullnad lagt sig och att jag inga tecken på lymfstas hade. Lyckades ta mig till frukost och därefter började en flera timmars procedur med att ta bort bandage som skulle väck samt duscha. Tårarna började rinna. Sen kom bakslaget. Kroppen kändes som den var slungad. I Norrland säger vi lemmen (muskelsmärta efter kraftig fysisk ansträngning) uppstod plötsligt. Orkade inte resa mig up från halvsittande/liggande. Maken fick dra mig upp och håret var jag tvungen att hålla fast så att huvudet hängde med upp. Mag/bröst/nackmuskler kändes som om de var överkörda av något riktigt tungt. Dygnet förblev smärtsamt. 

Nystart idag och det har gått tre dygn. Bröstkorgen och axelparti är stramt. Ärret är fint. Köttsåret under huden som är ca 25 cm ovanför ärret och in under och runt armhålan är stort och försöker läka som ger stelhet och en slags snedställning av bröstkorgen. Jag försöker stretscha och jag skänker en stor tacksamhetstanke för at jag styrketränat några månader innan operation som gjort mig stark. Muskelsmärtan har börjat släppa och den nya överkroppen har börjat ta vid. Även ett nytt liv. Känner inte riktigt igen mig själv. Både fram och baksida bröstkorg är helt avdomnad. Känns obehagligt att ta i. Det handlar omsatt börja vänja sig. Ser också att gamla bröstområdet börja fylla på sig med vätska medans ovanför brustet börjar en grop ber ut sig. Ny dag imorgon med nya möjligheter. 



1 kommentar:

Annica sa...

Sänder massor med värme och styrka. Mina tankar finns hos dig och de dina. Supermegacyberkram tills jag får möjlighet att ge dig en irl.