måndag 19 maj 2014

Med hopp om att vara fysisk och psykiskt stark

Jag tränar i hopp om att vara stark när det om fyra dagar är dags för operation då hela vänster bröst tas bort. Jag har konditions- och styrketränat sen februari och om jag jämför då med nu så är det stor skillnad. Jag börjar ha muskler. Det är jag tacksam för.

Den rörelseinskräkning som kan uppstå av axelled gillar jag inte. Jag är rädd för att förlora min rörelsefrihet. Framförallt om armhålan utryms på lymfkörtlar. Men det får jag veta först när jag vaknat. Portvaktskörtln undersöks under operation och innehåller den cancerceller så ryker 10-15 lymfkörtlar i armhålan. Sen är det bara att jobba hårt med underliggande vävnad runt ärret. Slita och dra. Töja och tänja.

Tumören växer och börjar vara 7-8 cm i diameter. Den kever sitt eget liv och ter sig helt ovetande om vad den ställer till med. Armhålan har börjat ömma. I övrigt känns jag frisk. Blodtrycksmedicin Felodipin 2,5 mg är utvärderad idag och har gett bra resultat. Trycket ligger på 135/90 och är acceptabelt inför operation. Jag har viktminskning  3,4 kg ganska direkt sen Felodipin sattes in och jag mår så bättre.

Får se om jag kan hålla mig psykiskt stark tills det är dags eller om jag kommer att få ren panik när jag kommer dit. Tur att jag har min älskade, godhjärtade man som fortfarande har sina fötter på jorden.

Inga kommentarer: