söndag 22 juni 2008

En midsommardans i Jössebo




På väg rakt ut i skogen till midsommardagens dans i Jössebo,
är det 45 eller 47 årets dans på rad .. ?





Precis som det ska vara i en gammal anrik
danspark med knarrande utgång ..



Vadan alla dessa höns .. eller ser jag fel, kanske tuppar ..?





Ett anrikt hus från 1700 talet ..




Danspaviljongen ..





Det finns många vackra texter och visdomsord i huset.




Jössebos tio budord.





Bl. a. står det
"Var vänlig - lär barnen Jössebos bud
då gläder Ni Pan som är skogarnas gud"




Det finns många vackra orginella ting här inne ..



Frågetecknen skingrar sig ..
Här kommer förklaringen till alla tuppar och höns.



VM i tuppgalning .. ?
Har faktiskt aldrig hört talas om det. Men det låter riktigt intressant. Frågan är ju hur det går till? Slåss dom inte då eller har de avskilda platser?



Per och Björn.
Björn Swartswe (är han den legendariske bandyspelaren) ägare till Jössebo viltgård. Jag har sån tur att jag får en personlig inbjudan till VM i tuppgalning och dessutom beskriver han programmet för mig som låter riktigt spännande.
Hattparad ..
VM i tuppgalning ..
Vadslagning ..
Helstekt gris ..
Dans ..





Den 9 augusti 2008 är det dags igen ..
Jag tror faktiskt jag ska ta och anmäla mig och ta tältet med till denna spännande kväll.



I nattens ljusa dimhöljen och nästan fullmåne beger vi oss hemåt ..
.. då är klockan strax över två.


Inga kommentarer: