fredag 5 september 2008

Jag är ett levande bevis


.. "Kolesterol är ett fettliknande ämne som finns naturligt i kroppen. Kolesterolet behövs för att cellerna ska kunna tillverka hormoner och vitaminer. Men också för att bygga upp cellväggar och bilda gallsyror"

I början av 2000 talet började mitt kolesterolvärde att stiga. Anledningarna kan vara många, dels viktuppgång, dels stillasittande studier i tre år. Det var inte bra. Min dr ville då att jag skulle börja äta medicin för att sänka kolesterolvärdet, men jag vägrade.

Först blundade jag ett par
år. Sen vid nästa koll var kolesterolet ytterligare förhöjt, även min vikt. Då funderade jag ett par år i vånda. Men sen gjorde jag slag i saken och tog tag i mitt liv.

Ja vad gjorde jag då? Jo det ska jag berätta. Jag har ingen disciplin och kommer aldrig att få. Men med lust kan man förflytta berg. Varför göra som alla andra säger? Jag kom på att om man prövar olika saker och ser vad som är hållbart för en själv då har man vunnit mycket.

Sept 2006 var mitt kolesterolvärde 9,8. Jag började simma 3-4 ggr i veckan och jag började med stenhård GI kost hela vintern - jag simmade vanligt längdsim bestämt och strukturerat, kontrollerad andning, tog ut tagen och hade som mått minst 20 minuter varje gång. Jag simmade fram till april 2007, alltså i 8 månader. Jag gick ned kanske 6 kilo under den vintern. Min andning blev så bra att jag började ....

Löpträna - korta sträckor, 3-4 ggr i veckan, växla mellan gång och löp, ca 20 - 30 minuter, stretching efteråt, min andning och syreupptagning var strålande, men eftersom kondition är en färskvara så rann löpträningen ut i sanden med sommaren 2007.

Under vintern 2007 - 2008 har jag varken kört sim, löp el GI kost, istället kört på hemma med stretching och uppbyggnad av vissa muskelgrupper samt mättat fett med urusel aptit eftersom jag hatar att äta ensam. Viktnedgång 1 kilo och med fastare muskler.

Så kom äntligen en påtvingad cykeltur 2 månader från maj - juli 2008 som jag fortsatte gladeligen med. Viktnedgång 4 - 5 kilo under 6 veckor. Cyklingen sker på en
mountainbike
som är tungcyklad och på 18 växeln, envis som jag är, hinner en mil på 20 minuter, perfekt genomkörare för min kropp. Jag försöker cykla 2-5 ggr i veckan.

Så gick jag och tog mod till mig och tog ett nytt kolesterolprov för 2 veckor sen.

Fick svaret idag, värdet har sjunkit från 9,8 - 6,4.

Framförallt tror jag stenhårt på GI kost, mättat fett sen kommer den livsviktiga motionen. Kroppen är gjord för rörelse, rörelser tar bort smärta. Förut vågade man knappt äta ägg och nu ibland äter jag 4 ägg på en dag, majonäs, bönor, rent kött, ren fisk, smör, bregott.

Jag skiter ofta i brödet, pastan, potatisen .. o jag mår super.

För du vet väl att snabbt stigande blodsocker ger ett kraftigt insulinpåslag och insulin är fettinalgrande - det betyder alltså lågt insulinpåslag till följd av att man ätit långsamma kolhydrater ger nästan ingen fettinlagring.

"Mitt enkla GI koncept var och är fortfarande:

Ägg, kött, fisk, fågel ..

tillsammans med

Fiberpasta, råris, kall kokt potatis, bönor, linser, quinoa, bulgur ..

och

Broccoli, gröna ärter, spenat, brysselkål, haricort vertes .. "

4 kommentarer:

Anonym sa...

Inte så dumt. Jag håller också på att formateras om mot GI, och märker hur bra man mår av det.

Kaka sa...

Det bästa av allt är att man är aldrig hungrig..

Anonym sa...

våga vägra gi

Kaka sa...

å då säger jag.. berätta!