måndag 16 februari 2009

Det sjuder av aktiviteter i mitt hem, men ack så grymma

Fredagen den 13 vid midnatt så det var nästan lördagen den 14 på Alla Hjärtans Dag ekad det tomt i mina vattenkranar, vattnet frös. Jag upptäckte det när jag gick upp för att pinka efter ha sovit en dryg timma.

En febril nivå startade både inne i skallen och innanför och utanför huset som pågick till 04:30 då hon lade sig för att sova fram till 06:00 för att komma för sent på jobbet med vetskapen om att hon nu var utan vatten fram till april - maj förutom i det lilla huset ute på gården som heter tvättstugan.

Funderade hela dagen på jobbet varför jag inte blev en man. Mina vidtagna åtgärder var att jag kopplat in elslingan på vattenledningen från tvättstugan men inget vatten kom på morgonen. Jag kunde inte komma på hur jag och ex gjorde förr i tiden. Jag kom hem totalt vindögd av trötthet och skulle på en dunder fest om några timmar.

Fick plötsligt en ingivelse och letade upp den inkommande vattenledningen till huset och ser där till min stora förvåning en liten slinga som sticker upp och som så fint är monterad upp efter dörrkarmen på höger sida och går ovanför dörren ned på vänster sida där det hänger en kontakt som ska kopplas in i en kontakt. Jag testar (de må vara vad de vill, men jag testar) och stupar sen i säng. Vaknar 1,5 timma senare, smyger mig till kranen och där sipprar livets vatten ut så fint, så klart. Jag har V A T T E N !! .. Skänker en god tanke till den som hjälpte mig med detta.

Idag har jag stängt av ALLA element. Nu är det VED som gäller, även om jag är borta 10 timmar. Jag kommer inte att ge mig. Förutom vissa undantag, andra ska inte behöva frysa.

Jag fick en Fortum räkning för någon dag sen ...
En mycket märklig räkning. Den var på minst det dubbla.
Fyratusensjuhundra kronor.
Idag fick jag förklaringen ..

-Bla bla bl bla .. och så har du fått direktavläsning nu. Det är regeringen som har bestämt det. Bla bla bl .. du förstår .. bla bl ..

- Men HALLO !!! Dosan som ska läsa av direkt var inkopplad för snart två år sen men det skulle dröja länge innan den skulle börja avläsas direkt fick jag senast höra i höst. Det kan ju inte vara möjligt att först har man månadsbestämd kostnad fram till december, sen får en makulerad räkning i januari där det står att man betalt för mycket och så får man en räkning i februari som är på det dubbla samt att man plötsligt ska inse att nu gäller inte den fasta månadsavgiften längre utan nu kan månadsbeloppet vara svindlande högt eftersom kylan håller i sig och strömförbrukningen blir automatiskt hög då.

Så även om de är schyssta och ger en fyra månaders delbetalning så slår det ändå hårt om mars månads räkning också är på 4000 plus delbetalning.

Ja, vad ska man säga. Den stackars flickan var i alla fall duktig på konflikthantering så jag besparade henne min vredesattack ..

Istället slog tjurskallen till. Jag for ut till mätaren och läste av den, inser att jag redan förbrukat 1573 kilowatt (ca 1600 kronor) och det är 14 dagar kvar på denna månad. Samt att den envisa kylan håller i sig varje dag och det är KALLT. Alla element stängdes av reflexmässigt. Bara golvslingor får vara på i vissa utrymmen samt ett pyttelitet element på toa får stå och gå. Här ska eldas så glöder ur skorstenen. För elda det kan jag för kråkorna i min braskamin men frågan är om jag ens behåller 40 % av värmen inne i huset.

Det känns som någon testar mitt tålamod enormt mycket just nu ..

Vad tror du?
  • Vattnet fryser
  • Direktavläst elförbrukning istället för fast månadsbelopp

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mmm, men resten av året kommer att bli desto bättre, det ska jag försöka se till :-)

Sen kan vi tillsammans med din pappa rörmokaren titta på en lämplig värmepump..

Kaka sa...

Jag litar på dig min orningsman!

Sen det övriga "vette gudarna" ..