måndag 15 september 2014

Surdegsbröd på 6 minuter

Jag gör gladeligen ett försök utifrån detta smarta recept. Tänk om det är så enkelt! Jag har valt att använda både vetemjölspecial och grovt rågmjöl samt en matsked honung samt förvara i ca 12-13 graders temperatur. Nu håller vi tummarna till imorgon.

Kom ihåg, brödet behöver inte knådas och det behövs ingen maskin. Det är så enkelt.

Efter ha gjort detta underbara bröd flera gånger så ser mitt recept ut så här:

Tag 6,5 dl ljummet vatten i en skål.

Tag 3/4 msk havsalt utan kemikalier och blanda ned i vattnet.

Om du har lust tag en 1-3 msk honung.

Mät upp 1 kg eller 15 dl mjöl. Jag tar 9 dl vetemjöl special och 6 dl grovt rågmjöl, gärna stenmalet.
Blanda hälften av mjölet i vattnet, alltså 4,5 dl vetemjöl special och 3 dl grovt rågmjöl.

Rör om alltihopa och det blir som en seg soppa.

Sen tar du din surdegsbebis och häller ned utifrån samvete och förmåga ned i soppan.

Blanda i resten av mjölet och blanda lite lätt till en mjölig deg. Knåda inte.

Ställ degen på sidan i en tiimma.

Därefter tippar du ut degen på mjölat bakbord. Stoppa in dina pekfingrar på mitten och vänd degen så några gånger.

Försök sen forma den som en stor bulle så den till slut ser ut som en limpa eller en boll beroende på vad du använder dig av för låda/korg. Jag tar min deg i en låda med lock. Därefter i en stor låda med lock då jag har min ute i ladugården.

Jag lägger först ned bakduken och mjölar den ordentligt och sen lägger jag ned degen på bakduken.
Mjöla ovanpå degen och vik bakduken över den, Därefter sätter du locket på.

Förvara lådan svalt i ca + 6-10 grader i 12-40 timmar. Under tiden gifter sig smakerna med varandra och mjölksyrebakterierna arbetar.

Tippa sen upp din deg försiktigt på en plåt. Tänk på att den har jäst något. Dra försiktigt av bakduken.

Grädda den i 200-225 grader i 45-55 min. Enligt filmen gräddasbrödet i 250 grader mendå bränner man degen.

Låt den sen svala under bakduk i minst 60 minuter innan du skär i brödet.

Sen är dte bara att njuta!!







Inga kommentarer: