söndag 28 september 2014

Taxotere, dygn tre och Flora tar ett jordbad



Gårdagen förflöt i ett overkligt landskap. Hade noll kraft med bensmärta. Var tvungen att inta både Alvedon och Tradolan som smärtstillning pga lårbenssmärta vid lunch och kväll. Inget illamående har dykt upp.

Vi hjälptes åt och stöpte två 6 minuters surdegsbröd som fått stå till idag så att hjärtat får bröd med sig hem.

Tröttheten gjorde att jag somnade efter lunch. Matt och hängig resten av dagen. Med täckbyxor, vinterjacka och mössa satt jagt sen ute i 16 plusgrader med hjärtat och höns i flera timmar. Hjärtat byggde till ett värphus under hönsens sittbänk och lilla Flora tyr sig fortfarande mest till husfolket då tuppen är envist på henne.

Stängde in tupparna i växthuset så att Flora fick ta sig ett jordbad i lugn och ro. Hjälpte henne med mer jord i fjäderdräkten och hon låg på rygg i flera minuter med benen rakt upp och bara njöt. Det är svårt att se att det är en höna som ligger där.

Upptäckte att Freja börjar ha formen av en tupp. Kammen växer oroväckande fort och fjäderkransen runt halsen har börjat få långa fjädrar. Väntar med spänning. Kanske det är så att vi har tre tuppar och två hönor.

Upplevde att jag hade chemobrain stundtals under gårdagen och likaså när jag vaknade i dag. Overklighetkänslor. Ett tillstånd som jag fick rejält av vid min första cytostatikabehandling och som tog en vecka att bli av med. Därefter har det varit ganska lugnt med det.

Redan vid 21 var det godnatt. Sovit underbart gott.Vaknat 3-4 ggr under natten och klev upp lite senare idag mot för igår, närmare 6. Ligger i soffan och skriver medan surdegen gräddar i ugnen. Vilket underbart bröd som är så enkelt att göra.


2 kommentarer:

Kerstin sa...

Underbar bild på höna/tuppen, eller ska man kanske kalla den hen? ( himla dåligt vitsigt..). Att få sova är underbart, så skönt att du kan, inte bara för att man är så trött, sömnen är ett välkommet avbrott ifrån hela denna underliga tillvaro, man slipper undan för några timmar.
Chemobrain är en märklig känsla, overkligt och virrigt blir det ibland, ibland blir det smått komiskt här, humorn håller förståndet någorlunda tror jag.
Hoppas att du kan vara ute i frisk luft hos dina kära hönor, det måste göra gott!
Kram från Lill- Pär

Kaka sa...

Ja Kerstin, det är precis så. Idag har jag irrat omkring i min overkliga miljö. Chemobrain på hög nivå.