torsdag 11 september 2014

Under min sjukdomsperiod

När man arbetar heltid är man alltid frånvarande från samhället i övrigt. Man hinner inte delta. Min lediga tid har gjort att jag har kunnat följa nyheter och debatter. Jag funderar mycket och jag blir rädd då man missar så mycket när man bara arbetar. Jag förvånas och undrar hur världen har blivit.

Det som berör mig så mycket är:

Könsförtryck

Synen på människovärdet

Synen på kvinnan

Synen på den svaga

Vädret, klimatförändringar, ökade katastrofer

Främlingsfientlighet

Valet 2014

Hur vi sprider gifter på jorden och i det som ska livnära oss under många generationer framåt

Att vi är rika medans så många andra så fattiga

Tiggare

Brottslighet

Länder som struntar i sin befolkning och som ger ringar på vattnet till andra länder

Att själviskhet, egoism, feghet och lathet styr mångas människors allra viktigaste beslut

Alla människors rätt till kunskap och utbildning

ISIS, arabvärldens fundamentalism, förtryck, den muslimska religionen där man har rätt att döda i guds namn

Diktaturer och hur det är möjligt att fortleva

Hur stark människan är om människor enas med varandra och hur man tillsammans kan skapa under

Hur vktigt det är att ena varandra

Att vi har bara en jord

Att vi ska rädda om varandra varje dag

Inga kommentarer: