tisdag 17 mars 2009

Reaktionerna har varit många


Det var på rapport igår som jag tappade hakan och blev mycket förvånad över hur livsmedelsverket sågar sönder den vetenskapliga studie som gjorts angående bl.a. mättat fett och som livsmedelverket tagit till sig i höstas för att omvärdera alla livsmedelsrekommendationer.

Här kan du läsa lite mer om LCHF - low carb ang high fat kost och skapa dig en egen uppfattning. Jag har själv hunnit pröva GI under minst ett år och även gått över till LCHF som jag har som en bas idag och inte förrän jag gick över tilll LCHF så sjönk mitt kolesterol rekordsnabbt från 9,8 till 6,4. Nu är det ju så att lågt kolesterol minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar.

Imorgon ca 07.15 blir det en mycket intressant debatt om mättat fett i Gomorron Sverige mellan Dr Annika Dahlqvist och professor Annika Rosengren, två motpoler.

Min mat ikväll bestod av ett lager tonfisk badande i olivolja, spenattortilla, blandsallad med sockerärter, ruccola, löskokta ägg, krämig vinäger och i ren protest var jag tvungen att ringla ett lager fet majonäs på.


2 kommentarer:

Cattis sa...

Hej!

Smarrig måltid :)
Själv krymper jag på fläskkarré ;-)
Vilken studie är det som livsmedelsverket kovänt med så?

/Nyfiken Cattis

Kaka sa...

Jag letar upp den till dig så vi kan stilla din nyfikenhet. Det var i höstas som vi länge hade uppe en stor notis om den största studien som gjorts omkring LCHF och vinsterna med den kosten. Enligt den skulle nu livsmedelsverket börja förändra alla sin rekommendationer.