söndag 16 december 2007

Varför är det så kallt, när dom säger att det ska vara varmt

Varje dag ligger temperaturen omkring tretton minus grader.
Fy vad jag fryser.
Med hackande tänder har jag gjort min runda hos de små liv som bor i sina små slott ute på gården.
Pratat högt och frågat.
- Hur mår ni? Ni fryser väl inte?
Med förundrade ögon tittar dom på mig och jag får inga svar.
Men jag ser att de har det bra. Några kucklar tack för brödet.
Skyndar mig in i "stuvärmen".
Brasan brinner med sitt varma sken.
Skulle behöva hur mycket värme som helst.
Skulle nog frysa ändå.
Den utlovade temperatur höjningen bara uteblir.
Förr i tiden då det var ny snö och minus tio grader var det varmt och behagligt ute.
Men denna kyla som finns nu är allt annat än behaglig.
Den är svinkall och rå.
Tur att jag har någon som värmer mig i sängen, herr värmedyna eller de sex små ögonen.

Inga kommentarer: