onsdag 21 maj 2008

Jag som trodde att gåtan var löst


När min mor dog 2006 ärvde jag ett guldarmband av henne som är väldigt vackert.
Det armbandet fick hon av sin arbetsgivare Västerbottens Läns Landsting 1983 för att hon arbetat inom landstinget i 25 år. Armbandet hade en belock av guld som var stor som en femtioöring med gamla kungen på ena sidan och med texten ..

"För
långvarig
uppskattad
arbetsinsats"



För ett år sen så tappade jag belocken en kväll, det var nere i Alfta. Jag letade och letade men den gick inte att uppbringa. Jag var jätte ledsen (armbandet såg inte längre ut som sitt ursprung).


Idag tog jag kontakt med Västerbottens Läns Landsting som berättade att de köper in dessa gåvor från Kungliga Patriotiska Sällskapet i Stockholm.
Jag ringer dit och presenterar mig. En dam svarar med förnäm, myndig röst. Damen lyssnar på min berättelse och säger plötsligt ..

-Sånt kan man inte ärva!
-För att ??
-Den är personlig och är nästan som en medalj.
-Men vad gör då alla med smycken som man ärver av sina avlidna?
-Man kan lämna in det hos oss så smälter vi ned det och gör nya smycken .. men det har vi aldrig varit med om (gräslig tystnad följer)
-Kan jag köpa en ny belock ?
-Nej! Men smycket i sig är vackert och det kan du ju bära.
-Jag skulle gärna vilja komplettera smycket så det ser ut som sitt ursprung.
-Tyvärr det går inte!

Vad gör man.. ??
Gräver i sitt inre för att kanske komma på var belocken kan ha ramlat av. Tyvärr vill ingen inombords hjälpa mig..

Man skickar en eld gaffel till sig själv för vilken idiot man var som hade armbandet på sig ..

4 kommentarer:

Anonym sa...

Se sidan http://www.kungligapatriotiskasallskapet.se/losen.html

Kaka sa...

Men vännen..
Jag har ju just beskrivit om den sidan om du tittar efter.
En gnista tändes när jag såg att du svarat.Jag tänkte nu har han en lösning på problemet.
Snääälla !! gör ett nytt försök..

Bruno sa...

Ja, det missade jag. Men det finns andra vägar, ex vis så kan man bevaka Tradera. Där kan man med litet tur hitta sådana medaljer
http://www.tradera.com/Medalj_Kungliga_patriotiska_sallskapet-auktion-64901146
eller någon pantbank
http://www.jemtlandspantbank.se/auktioner/medalj-kungl-patriotiska-saell-13190/
Jag kommer inte på mer just nu. /Bruno

Kaka sa...

Ok .. pantbank kanske är smart att kolla. Medaljongen är av rent guld och ger ju den del pengar. Men på Tradera tror jag inte man lägger ut den eftersom den är personlig.
Tack för tipset!