lördag 8 mars 2008

Utan kvinnan blir jorden halv

Idag den 8 mars är det internationella kvinnodagen och vilket ramaskri det kan bli om feminismens varande och icke varande. Får könet kvinna leva som en fri människa? Alla röster som gör sig hörda om feminismens dåliga budskap undrar jag om man kan förstå att kvinnan, modern, flickan har varit förtryck och är förtryckt i stora delar av världen. Man ser enkelspårigt och okunskap gör att mannen känner sig hotad. Blir mannen hotad av så lite? Han får ju ändå leva utan koppel och slöja. Han kallas inte hora el dålig mor. Det är väl gott nog. Fråga en kvinna om hon upplevt sig hotad till livet el kränkt i sin sexualitet av sin fader, make, pojkvän.. Ställ samma fråga till en man om hans mor, maka, flickvän gjort lika.. rent procentuellt vart hamnar vi då?

Och i min sluplädering..

Det är svårt att inte se i manligt el kvinnligt.. könet man/kvinna.. jag vet inte vad man ska kalla gruppen kvinnor som förtrycks och gruppen män som förtrycker för.. jag vet inte, vet du?
Och innerst inne tror jag på människans inneboende kraft att vilja gott. Jag är humanist och tror på existentialismen.
Det är samhället som formar förtryckaren. Okunskap är dess motor. Samhället är vi alla. Om ingen skriker .. Ingen tänker ..

Och jag som kvinna, vem har inte blivit tillrättavisad av en man genom härskarteknik, genom mannens styrka, genom mannens ord innehållande förnedring för en kvinna..


4 kommentarer:

Anonym sa...

Det är säkert rätt det du skriver. Men jag blir ändå litet fundersam. Svenska kvinnor har lyckats att uppnå förbättringar sedan 1921 som många kvinnor i andra länder inte kommer i närheten av. Det är ju snarast något att fira och vara glad över en sådan här dag!

Men det existerar vid sidan av allt som uppnåtts ett ohöljt förtryck av kvinnor, ex vis finns det både kvinnor och män som menar att kvinnor som är otrogna ska stenas till döds.
http://hansiwanbratt.wordpress.com/2007/08/20/islamguiden-ar-for-stening-av-otrogna/

Kaka sa...

Jag tror ingen kan förstå, allra minst jag själv vilket oerhört förtryck det finns mot kvinnan i världen. Därför ska denna dag inte firas utan uppmärksammas.

Anonym sa...

Nu blir jag faktiskt besviken på dig...
Det är inte "kvinnor" som tillrättavisas, förnedras osv. Det är individer.
Det är heller inte "män" som utövar härskarteknik och kallar folk för hora osv.
Även det är individer.
Det är oerhört viktigt att komma ihåg den saken.
Feminism går ut på att göra kvinnor till offer och män till förövare som ska skuldbeläggas. Därför är jag antifeminist.

Kaka sa...

Tack för din härliga kommentar.. Och tydliga förklaring. Det var ett bra namn.. individen.. Självklart har du rätt. Jag är inte antifeminist men jag är inte heller feminist. Jag är humanist. Hädanefter ska jag skriva utifrån individen.. Mycket klokt av dig!