söndag 17 februari 2008

Denna dialekt slår nog ingen


Jag är Västerbottniska. Här är jag född och uppvuxen åtminstone mina första 7 år.
Norsjö kommun - hjärtat i Västerbottens skogsland.

Det är kanske därför jag gör allting baklänges ?

Sen flyttade vi in till civilisationen, fortfarande inom Västerbotten.
När jag var 10 år hade jag en bästis som var född i Stockholm.
Om jag hade flyttat in till civilisationen så hade hon definitivt flyttat från den.. (för det var synd om henne).
Det roliga med henne var att hon skulle lära mig prata ??
Hon pratade ju fin Stockholmska.
Och dialekten den vet jag inte om jag kan längre men det finns säkert en del ord som ramlar in då och då.
Här har du ett smakprov på riktigt fint Norsjö mål samt många andra samt bloggare från dessa trakter.
Gissa vilken som blev årets dialekt..
Det var snopet!

4 kommentarer:

Bruno sa...

Det var gruvligt vad det lät illa i mina öron med Norsjö-dialekt. Å andra sidan gillar jag Torgny Lindgren skarpt. Hans recept på älg är brutalt enkelt:
"Dräp en älg, flå, stycka och koka den."

Kaka sa...

Jajemen..
Konceptet är tydligt och rakt på.. :D

Elisabet. sa...

Hej du och tack för titten på min sida! Visserligen är pappa från Kalvträsk, eller VAR .., men jag är ju från Malå, den ljufvliga metropolen du vet ..-))

Kaka sa...

Ok jag missförstod lite, såg det sen. Min mor är från Hemnäs och övriga släkten Adak/Malå..
Kul med dialekter du..