söndag 24 februari 2008

Då du grusade sönder allt


Kortet sa.. transformationen kommer, precis som döden, när det är dags. Precis som döden tar den dig från en dimension till en annan. Plötsligt kommer ett ögonblick då du kan se det som undgått dig hela ditt liv.. Det var ett stort kort som jag aldrig brukar få. Korten jag brukar få säger förändring, eremit liv, dra sig inåt, mogna, se det lilla men detta kort säger att nu börjar något nytt i det lilla. Och igår öppnade jag en av alla de åttiofyra tusen dörrar som komma ska öppnas för att sen aldrig stängas.

Det kom en ängel och slog sig ner bredvid mig igår kväll. Hennes hår är långt och svart. Du känner henne. Hon förtäljde mig något som jag behövde veta. Det var smutsiga ord, hårda och ärliga. Dom handlade om dig, anledningen till ditt handlande och att du krympt och blivit så liten att du är på väg att förgöra dig själv.


Först blev jag arg inombords, ville sparka dig på smal benen och spotta orden i ditt ansiktet för att förnedra dig precis som du förnedrat mig. Jag ville ge dig smärta. För här har jag suttit och undrat och undrat, till och med tyckt synd om dig. Jag har valt att dra mig undan, lång tid, därför smärtan har plågat mig och jag har inte velat ge den till andra.


Sen kom känslan av vad liten du är och vilken feg människa dessutom. Fegheten den är ful, då man gömmer sig i ett skal, dom man målar upp undanflykter för att slippa ta striden då ärligheten nalkas. Jag hoppas du läser detta och ser mina ord till dig för dom är inte nådiga men du behöver dom. Jag ska ge dig ett gott råd. Ärlighet gör ont men fantasin är grym.


Men sen kom den största känslan. Hur kunde jag gå på allt detta? Varför har jag tryckt ner mig själv så pass mycket för en människa som du? Som redan lider så mycket och lever i sin egen skitiga ångest och lögn. Du är inte värdig någon med ditt beteende. Du jagar det omöjliga, det du aldrig kommer att finna så länge du inte vågar se. Och jag inser idag mitt värde. Tack vare en ängel som förtäljde mig den sanning du kunde ha sagt den dagen, den skitiga dagen, då du grusade sönder allt..


Inga kommentarer: