måndag 11 februari 2008

Dör kvinnligheten i ett förhållande?


Finns det någon som kan påstå att det inte är så för dom flesta. När förhållandet tar vid, vardagen går i sin stilla lunk, livet blir en trygg oas, så försvinner kanske attraktionen och sexlusten för många kvinnor (kanske även män) och kvinnan går in i en annan roll. Hon blir mer moderlig, omhuldande, går kanske upp i vikt och bryr sig mindre och mindre om sig själv. Kvinnligheten förändras. Vad händer sen när förhållandet tar slut? Många kvinnor beskriver hur de rasar i vikt, kvinnligheten vaknar och en ny jakt på den rätte eller något annat tar vid. Men vad är kvinnlighet då? Vad betyder det att den vaknar? Fanns den inte redan där? Har sex och kvinnlighet med varandra att göra? Är det inte den varma modern, med sitt friska rosableka nakna hull som porträtteras av Zorn som är kvinnlighet?
Eller är kvinnlighet mode, kroppsfixering, smink, kvinnoideal, sex, vikt m.m.. ??

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ett intressant inlägg. Jag undrar hur jag vill ha det i ett långt förhållande: en kvinna som är som en mamma för mig eller en kvinna som är hungrig - på mig...

När man ser det så här svart på vitt är svaret självklart - ja, förutom när jag är förkyld förstås...

Så hur gör man för att behålla glöden och inte förslappas till etn mamma-barn-relation?

Ge mig ett svar!

Kaka sa...

Mycket intressant fråga..
Vem vill inte ha det så, både kvinna och man. Vem vill inte vara attraktiv hela livet för sin älskade.

Jag tror det handlar om mognad. Var man är i livets fas. Har barnen kommit, är dom små eller blivit stora? Hur mycket tid har man? Vet man vad det är? Har man talat om det?

Att behålla glöden betyder att man måste ge den utrymme ofta, återkommande, prioritera, vara fantasifull, hitta guldkornen som bär..

Ett som är säkert är att jag som har stora barn, utflugna barn kan ägna mig åt min kvinnlighet hur mycket som helst och jag har svårt att tro att den försvinner en gång till.. För nu finns den och bejakas.