lördag 23 februari 2008

Laleh är ditt namn

Minnen vaknar då jag läser namnet Laleh, hon den underbara med den enkla rösten.
Det var i somras i Turkiet som jag lärde känna ett par från England och mannen var från Turkiet.
Sista dagen då de skulle åka hem fick jag ett Turkiskt namn av honom. Han sa,
-Du ska heta Laleh, det blir ditt turkiska namn och är en gåva.
-Ok sa jag förvånat, varför det?
-Det passar dig.
Sen klev dom på bussen och vi vinkade av dom.
Senare på kvällen satt jag i baren berättade om det för bartendern. Då sa han,
-Det passar dig
-Men varför det? Vad betyder det?
-Nyutslagen blomma.. på turkiska.
Oh.. tänkte jag, jag blev faktiskt stum .. så generöst.
Kollade i en Svensk-Turkisk ordlista och hittade..

2 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, vad kuul! Passar dig jättebra! Och så bra det går ihop med mitt blogg inlägg sen då. Vill du... haha...

Kaka sa...

Jag hade faktiskt glömt bort alltihopa då jag läste namnet i din blogg och då vaknade minnet till liv..
Lyriken och musiken var bara hur bra som helst..
Mmm..