fredag 22 februari 2008

Godmorgon huhållsnära tjänster

Mobilens alarm tar kål på mig trots att jag är ledig. Till saken hör att jag började städa igår och ska ha främmande idag, rättare sagt på förmiddagen.
Innan dess ska det var städat och min underbara fisk soppa ska vara klar.
Jag kom långt med min städning men mindre än jag tänkt för vid midnatt var ju förhoppningen att jag bara skulle ha golven kvar.
Glöm det.
Alla stora planer på super sortering började tummas på redan vid 19 tiden då jag bara var tvungen och ta en lur på ca 1,5 timma.
Sen kliver jag upp och hur jag än skyndar mig så ser jag inga resultat.
När klockan då blir midnatt och jag just har skurat spisen ovanligt mycket och råkar vrida på en spisplatta så säger det POFF..
Där står jag i becksvarta mörkret och säger till mig själv
-"Drabbas inte av panik"
Paniken närmade sig. Tar mig ut i stor rummet till fönstret och ser att bro lampan hos grannen lyser. Alltså inte strömavbrott. Gud hjälpe mig vad är fel nu?
Jag vandrar planlöst genom mörkret till den plats jag minns att jag lämnat ficklampan på. Hittar den och tänder den, hittar tändsticksasken och får igång några ljus. Sen tar jag mobilen och ringer ex.
-"Hallå" säger en sovande människa.
-"Jag står i ett beck svart hus"
-"Jordfelsbrytaren gumman, kolla den, nu måste jag sova, ska upp om fyra timmar"
-"Mmm.. Förlåt, tack!"
Jag tar ficklampan och går till förrådet, jordfelsbrytare är på noll.
Sätter på den och det VARDE LJUS!!
Går till spisen och vrider på en spisplatta.. POFF !!
Går till förrådet - till spisen x 4.. POFF POFF POFF och POFF.. !!
Går till spisen och slår på ugnen och ugnen startar och strömmen är kvar.
Jag tänker det måste ha kommit ner vatten mellan spisplattan och testar att torka upp det genom att lämna ugnen på (spisen har bara 6 år på nacken).
Ja då är ju plötsligt klockan ett och jag har både sovrummet och toa kvar.
SUCK..

Detta är anledningen till att jag hatar att städa.
DET BLIR ALDRIG KLART NÅGON GÅNG!
(jag började ju för ett halvt dygn sen).
Börjar i toa och tvättställ men ger upp och inser att sovrummet måste jag ta först så jag har någonstans att sova.
Vid två är det klart och då kastar jag mig i duschen och sen ner mellan de rena lakanen.
Som vanligt kan jag ligga och flippa på mobilen och filosofera en bra stund.
Vet inte när jag somnade och nu när jag kliver upp och masar mig till vattenkokaren så känns det som en ångvält kört över mig.
Slår på spisplattan och strömmen är kvar!
Fisk soppan är räddad.. !

Inga kommentarer: