fredag 30 november 2007

Sammalika, sa du. Förstår vi varandra? (ur foto)

Tittar på dig och funderar på hur bak och fram du är... ??? "Doc hemla docson alltså"... !!! Ingen kan vara mer bak och fram än jag, trodde jag .. När jag var liten sas det i mitt andra hem hos min moster Rut (ska uttalas "moster Rut") och hela tjocka släkten dit morsan dumpa en på somrarna och ibland på vintern, att man var upphängd och nersläppt när man var som jag. Men jag fick alltid stöd av morfar, hans ord var "kom Kicka och sitt hos mig" och det gjorde man, klättrade upp i hans skogsdoftande knä med stora tindrande ögon, han var min idol, han försvarade mig alltid. Normalt läser jag kunskapsböcker bak och fram, aldrig skönlitteratur (för då finns inget kvar). Sammalika .. är ett ganska facinerande sammansatt ord, med samma budskap hur man än vänder och vrider på det. Det är inte ett barnsligt ord, det är ett klokt ord. Det finns inte i ordlistan, men det finns i det språk som en dag kommer att vara verklighet. Jag har lagt till sammalika i min ordlista nu. Tror jag ska lära mig lite mer av dig .. hehe

Inga kommentarer: