tisdag 13 november 2007

Vansinnet

Idag tänker jag kasta vansinnet i den överfyllda papperskorgen. Jag tänker landa i den kalla verkligheten. Okey, vad har blivit lidandes sen jag reste ifrån bördorna?
Ha, ha.. Listan går göra lång, snöskottning, vedbärning .. (vad är det?).
Håller händerna för ögonen och försöker fokusera. En tanke gror. Jag ska lura mig själv. Jag ger ett löfte! För varje gång jag har fixat något kan endast nya texter som produceras i snabb takt, i ett flöde, ge mig tillstånd att sitta vid datorn en kort stund.

Men så ser jag ner i papperskorgen. Så fantastiskt. Vet du vad jag ser. Orden hänger över kanten. Jag läser sakta med drömmande ögon, smakar på orden ..
frihet, res din väg, känn vinden i ditt hår, res dig upp, bli missonär, göm dig, sakta ner, åk över de sju haven, kasta bördorna, lukta på regnskogen, ge bort alla dina ägodelar, elda upp huset, svik inte dina vänner, personligt ansvar, Dubai söker scandinaviska sjuksköterskor eller varför inte Kanada, wekeend i Paris, cafeér, nybakat, gormet mat, grilla korv, fjäll, vidder, tysthet ..

Tittar längre ner, ser att ord ramlat ner på golvet, läser med blanka, tårfyllda ögon.. kärlek, saknad, löften, svek, otrohet, förlåtelse, sorg, vemod, fråntagen, ilska, lurad, förbannelse, tro, djävul ..
Lutar mig bakåt och blundar, känner efter djupt inne i mitt sjungande hjärta .. där finns värme, stolthet, kärlek, rättvisa, omsorg och en ofantlig lycka.
Men så blir jag störd, orden hoppar ur min mun, som en ramsa, jag lyssnar ..
.. "baka en kaka, knåda en kaka, dunka vettet ur en kaka, ät upp en kaka, skit ut en kaka"
och så har jag till slut landat på sandlådenivå igen.

Endast av den enkla anledningen att jag är så uttråkad.. så nu ska jag ta vettet ur dammsugaren, ha ha, min största utmaning just nu.

Inga kommentarer: