torsdag 10 januari 2008

Oväntat besök, som dessutom känner sig hemma

Pruttade på i min lilla bil, förstås pratandes i mobilen, körde ut från takets p-plats, svängde av och hamnade vid trafikljuset, okända gående människor passerar.
Djupt inne i en diskussion med blicken åt vänster, känner jag plötsligt hur bildörren snabbt rycks upp och lika snabbt stängs.
Under bråkdelen av en sekund hinner jag reflektera att det röda ljuset slår om till grönt men jag kan inte trampa på gasen, det sitter en främmande kvinna i mitt säte!!
Jag har en passagerare som just satt sig på allt i mitt framsäte utan att besväras av det, som sitter bekvämt, har stängt dörren, som tittar framåt!! Inte på mig!!
Jag hinner reflektera - äldre, kort blont hår, välbärgad, smal och beslutsam.
Med enormt stora ögon utropar jag rakt ut i bilen och mobilen ..
-Det sitter en kvinna i mitt säte!!
Hör min förvirrade dotter i andra änden.
-Va! Vad menar du? Mamma ... !
Ser hur kvinnan blixtsnabbt fattar handtaget, utan att titta på mig.
Innan jag hinner reagera så har kvinnan öppnat dörren, klivit ut, och jag hör henne mumla.
-Oh! jag trodde det var min makes bil.
Och sen stängs dörren och hon är försvunnen lika snabbt som hon kom.
-Ke??
Snopet inser jag att jag just haft en passagerare som lika gärna hade kunnat kliva in i farten i min bil så beslutsam som hon var.
Tittar i backspegeln och ser att jag har kö bakom mig, lägger in växeln och börjar rulla.
Lite längre fram står en Volvo parkerad med en man väntandes i som har ungefär samma färg som min men en mycket större modell.
Hjärnan hinner reflektera men inte reagera. Känner efter i sätet, min börs, handväska och påsen med allt jag handlat ligger kvar, allt det hon just har suttit på. Jag funderar på om hon var van eftersom hon såg ut att sitta så bra. Säger högt.
-Gjorde det inte ont i rumpan?
Vaknar till liv av att min dotters röst.
-Hallo, hallo ... HALLO! Är du kvar? Vad hände ...
Inser plötsligt att hon hade säkert åkt med en bra bit innan hon vaknat till liv, kanske då vi passerat hennes kanske gissningsvis man och bil ... ?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, det är precis en sån sak som jag skulle ha kunnat göra...

Kaka sa...

Ler ..
Det kanske var Du!