söndag 13 januari 2008

Nya upptäckter genom ping

Efter att jag bestämt mig för att börja manuellt "pinga" ut min blogg på stora bloggportaler (började bestämt igår) så undgår man inte att läsa andras. Jag läser och förundras, skriver och kommentarer, blir mer nyfiken och letar mig vidare. Hittade en spännande blogg om hur man driver en blogg. Denna blogg beskriver enkelt hur du kan slippa "pinga" manuellt. Ska testa det.

Det första som slår mig är att unga människor använder mycket svåra ord i ett vardagsspråk. Det är inne att använda sig av de ord som de flesta får slå upp i en ordbok för att förstå. Behöver du hjälp med språklänkar kolla denna välgjorda sida.

Ofta blandas en stark politisk åsikt med en dagbok. Det finns starka idéer om hur ett samhälle ska se ut. Man äger rätten till sitt hemområde eller stad. Ofta är förändringar det stora hotet. Det tråkiga är tunnelseendet, få kan och vågar bredda sin synvinkel. Dom som kan har ofta en mycket intressant blogg och ligger ofta på topplistan.

Det stora ämnet är givet i var och varannan blogg, miljöhotet, den globala uppvärmningen. Människor säljer sina bilar, köper bilar som går på miljövänligt drivmedel, man försöker desperat förändra i det lilla, drar sitt strå till stacken. Jag undrar .. hur kommer det att se ut sen mellan dessa grupperingar av människor som förändrar och dom som inte gör det?

I bloggen Memento Futurum skriver Martin Friman att "Bloggosfären är lika mycket reaktiv dynga som gammelmedia".
Mina tankar går då till ytterligheter, då människan slutar tänka själv, typexempel förintelsen, skrämmande tankar ..
The Ripple Effect .. vet vi alla hur lätt det är att hänga på.
Men tänker också på den lilla människans ord som inte är citerade, hennes känslor, där inga personangrepp existerar.
Läs inlägget för det är verkligen intressant ur en global synvinkel.

"Jag skulle vilja se något som främjar grävande journalistik hos vanliga medborgare - medborgarjournalistik. Vi skriver oftast om saker tidningarna redan skrivit om. Citerar varandra och gör personangrepp. Bloggvärlden är ett typexempel på hur "The Ripple Effect" fungerar i praktiken.
Bloggportalerna gör ju sitt, utan dem blir det svårt att följa upp nyheter och inlägg. Vi kanske genomgår någon form av transformation där välskrivna inlägg sakta men säkert får se dagens ljus och bloggvärlden blir ett självorganiserande system. Det verkar vara utvecklingen, så varför försöka sig på att starta andra former av nyhetsportaler? Vi kanske får se fler bloggar som ägnar sig åt grävande journalistik framöver. Bloggar som inte bara ägnar sig åt att citera andra bloggar eller media. Jag antar att det här är lite av en uppmaning. Oavsett så är ju bloggvärlden en ny spännande röst i mediebruset. Självklart finns det anledning att älta nyheter och debattera, ständigt kritisera andra skribenter och syna gammelmedia i fogarna"

Bloggar om förtryck finns det gott om, förtryck i det lilla och i det stora, krig, mobbing, rasism, denna smärtade mig.
Sanning är svår att hantera, men lögnen svårare.

Sen förundras jag över hur en ung vacker flicka med ett underbart hår skriver om sina desperata försök att göra om håret till något vackrare, hur ledsen hon är och hur livet kommer att förändras med det nya håret.

Andra kvinnor skriver om sina kläder, skor, lösnaglar, konstgjorda bröst, utseende, plastik operationer, viktnedgång .. Det finns en uppsjö om dessa ämnen. Är vi så fattiga i denna värld att det är bara utsidan som räknas? Är vi kvinnor så naiva och tror att vi blir bättre om vi skaffar nya bröst? För vem duger inte kvinnan och för vem ska kvinnan göra om sig .. ?

Det finns många intressanta och fascinerande bloggar om känslor. Underbara att läsa, glädjespridande, lyckliga, insiktsfulla och olyckliga. För många en stor tröst att läsa, för andra en upplysning och ett steg till bättre självkänsla. Andra skriver om sin svåra sjukdom, lidandet, sorgen. Bloggandet har ett terapeutiskt syfte och man blir sedd (som en vän en gång skrev till mig).

Tanken slår mig, hur kommer det att se ut i framtiden? Vilken kunskapsbank det finns i bloggandet. Kommer skolan att finnas kvar?

För mig är
bloggandet frihet, ordet som beskriver, ordet som får skrivas och uttryckas är frihet för själen ..

2 kommentarer:

Martin Friman sa...

"Grupptänkande" är alltid läskigt. Jag tänkte skriva mer om det framöver.

Just det där med kvinnors "utseendefixerade" bloggar reagerade jag på. Min sambo håller till på något hårforum, där tjejerna hela tiden sporrar varandra till förändring. Jag tror att många unga kvinnor lever efter varandras ideal, som i slutändan kanske är överdrivna motsvarigheter till männens kvinnoideal. Jag vet inte, en tanke bara.

Kaka sa...

Ok ..
Det ska bli intressant att läsa om dina tankar om grupptänkande.